Øl er godt for knoglerne og kan nedsætte risikoen for knogleskørhed hos kvinder, viser ny forskning.
Af Trine Birk
Onsdag 19. august 2009
At øl er godt for humøret, er der nok ikke den store tvivl om. Men vidste du også, at den skummende væske kan have en positiv effekt på dine knogler? I hvert fald hvis du tilhører den kvindelige del af befolkningen.
Det viser en ny undersøgelse foretaget af forskere fra Extremadura-universitetet i Spanien, som for nylig blev offentliggjort i ernæringstidsskriftet The Nutrition.
I forsøget indgik 1700 raske kvinder med en gennemsnitsalder på 48 år. Studiet viser, at kvinder, der har et "let" eller "moderat" ølforbrug har stærkere knogler end kvinder, der foretrækker vin eller slet ikke drikker.
Dermed kan øldrikkeriet i sidste ende nedsætte risikoen for knogleskørhed, der ofte indtræder efter overgangsalderen.
Læs også:
Det våde med måde
Men før du kaster dig over fadølsanlægget og skåler på din nyfundne interesse for international forskning, er der et par men'er, der først skal skylles ned.
Drikker man mere end 280 gram alkohol om ugen - svarende til cirka 23 "danske" genstande - vil alkoholen ifølge forskerne have en negativ effekt på knoglerne.
Det antal genstande ligger langt over både Sundhedsstyrelsens og internationale anbefalinger for kvinders maksimale alkoholforbrug. Det hæfter ernæringsekspert, Per Brændgaard Mikkelsen, sig ved.
- Hvad hjælper det, at man får stærke knogler, hvis man får brystkræft i stedet?, siger Per Brændgaard Mikkelsen til Fri.dk
Han anbefaler, at man højst drikker én genstand om dagen. Til gengæld kan den genstand med fordel være en øl - og ikke kun på grund af den nye forskning.
- En af fordelene ved øl er, at man kan få det i små "portioner". Har man først åbnet en flaske vin, så drikker man lidt mere, for "nu er den jo åbnet". Øl giver et sundere drikkemønster.
Ikke alkoholens fortjeneste
Tidligere undersøgelser viser, at alkohol i sig selv, i små mængder, kan have en forebyggende effekt på type 2-diabetes og hjertekarsygdomme for bestemte aldersgrupper. Men i det spanske forsøg er det ikke alkoholen, der er helten i det store regnestykke.
Flaskehalsen peger derimod på stoffet phytoøstrogen. Et planteøstrogen, som man mener kan have en svag østrogen-lignende effekt. Det kan komme kvinder til gavn efter overgangsalderen, hvor de producerer mindre af det kvindelige kønshormon, der er med til at styrke knoglerne.
Også stoffet silicium, der indgår i øl, mener man kan bidrage til den positive effekt på kvindernes knoglemasse.
Forskerne håber på, at de nye resultater kan være et skridt på vejen mod at udvikle et middel, der kan afhjælpe knogleskørhed - men efter sigende kommer der ikke til at stå "øl" på etiketten.
Kilde: The Nutrition
Læs også:
Øl er sundt
Ét glas alkohol øger din risiko for at komme til skade
Moderate vindrikkere lever længere
Unge kan ikke være sammen uden alkohol
Drik vin med ren samvittighed
Danskerne på vingården
Indsend kommentar